Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.08.2015 00:03 - Защо, как и колко да накисваме суровите ядки, семена, зърнени и бобови?
Автор: bgzdrave Категория: Други   
Прочетен: 2131 Коментари: 0 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
http://www.bgzdrave.eu/?f=classes&class_id=76

Повечето от нас, често се обръщат към суровите ядки и семена като към здравословен източник на полезни мазнини и протеин или ги използваме когато искаме да похапнем нещо набързо. Част от менюто ни са и много зърнени и бобови култури. Но знаем ли всъщност как да ги консумираме правилно, за да извлечем максимална полза от тях и да не ни навредят?
Нека първо кажа няколко думи за печените ядки. Когато опечем ядките и семената, полезните мазнини, които те съдържат се променят и не могат вече да се свързват с водата, което ги прави много трудни за усвояване. Също така при топлинна обработка, те губят ценните си качества – минералите и витамините, които съдържат. И така от много полезни ние ги превръщаме в безполезни, дори вредни. За това е по-хубаво да ги консумираме сурови.
Ядките, семената, бобовите и зърнените съдържат вещества наречени ензимни инхибитори. Най-много от тези инхибитори се съдържат в ядките и семената. За тях те са много важни, но не и за нас. Инхибиторите са нещо като защитен механизъм на ядките. Когато те попаднат в почвата, инхибиторите ги предпазват от гниене, докато средата стане подходяща, за да може ядката да покълне. Имаме ензими – храносмилателни, които разграждат храната и метаболитни, които подпомагат всички процеси в тялото. Ензимните инхибитори пречат на нашите ензими, като се свързват с тях или като ги деформират.
Също така ядките, семената, бобовите и зърнените съдържат фитинова киселина в обвивките си. Когато тя попадне в организмът ни, се свързва с калция, магнезия, медта, желязото и цинка и не ни позволява да усвоим полезните вещества от храната. Напротив, когато се консумират големи количества не накиснати ядки и семена, това може да ни доведе до дефицит на минерали, да раздразни стомаха ни и да ни донесе други здравословни проблеми.
За това има лесно решение – ядките, семената, бобовите и зърнените трябва да се накисват.
Когато се накисват, ензимните инхибитори се неутрализират и фитиновата киселина се премахва. Ядката се „събужда“, започва процеса на покълване и тя става жива. Стимулира се произвеждането на полезни ензими, увеличава се количеството на витамини, особено на В групата, разбива се глутена и ядките се усвояват много по-лесно, протеинът става по-лесен за абсорбиране, предотвратява се загубата на минерали, неутрализират се токсините и се предотвратяват различни заболявания.

 

ТАБЛИЦА С НЕОБХОДИМОТО ВРЕМЕ ЗА НАКИСВАНЕ НА ЯДКИ И СЕМЕНА


Ядки и семена                           Време за накисване                     Време за покълване
Бадеми                                              8-12 часа                                           12 часа
Боб „Папуда” (Mung)                         1 ден                                                  2-5 дни
Бразилски орехи                               6-8 часа                                            12 часа
Други ядки                                         6 часа                                                    –
Елда                                                    6-12 часа                                          2 дни
Ечемик                                                6 часа                                               3-4 дни
Жито                                                  8-10 часа                                          2 дни
Кайсиеви ядки                                   8-12 часа                                        12 часа  
Кафяв ориз                                        9 часа                                              3-5 дни
Киноа                                                  12 часа                                            12 часа
Кашу                                                    от 2 до 2 и 1/2 часа                         –
Ленено семе                                      15 мин.                                               –
Лешници                                             10 часа                                            12 часа
Леща                                                    8 часа                                              12 часа
Нахут                                                  12 часа                                             12 часа
Овес                                                    8-10 часа                                          2 дни
Орехи                                                  4 часа                                                –
Ръж                                                      8-10 часа                                          3 дни
Синап                                                  8 часа                                                2-7 дни
Слънчогледово семе                        2 часа                                                2-3 дни
Сусам                                                 8 часа                                               1-2 дни
Тиквено семе                                    8 часа                                                1 ден
Чия                                                      15-20 мин.                                         –
Шпелта (пшеница)                             7 часа                                               2 дни

 

Зърнени


Накисват се в хладка вода, като водата трябва да ги покрие и да е 4-5 см отгоре. Хубаво е на всяка чаша вода да се добави супена лъжица лимонов сок или ябълков оцет. Това ускорява процеса на освобождаване на фитиновата киселина. Покрийте съда с кърпа или капак и оставете да се накиснат за определеното време. След това изхвърлете водата и ги изплакнете.


Бобови


Накисват се в топла вода, отново да ги покрие и да има няколко сантиметра отгоре. Тук може да добавите отново малко лимон, а при бобовите с форма на бъбрек да добавите малко сода, защото при тях тя най-добре неутрализира вредните вещества. Покрийте съда и киснете необходимото време, като може да смените водата един, два пъти, като новата пак трябва да е топла и към нея да добавите лимонов сок или сода. След като ги накиснете изхвърлете водата и ги изплакнете.


Ядки и семена


Ядките и семената се накисват в хладка вода, отново да ги покрие и да има няколко сантиметра отгоре, защото набъбват. Ядките не са толкова богати на фитинова киселина, но имат много ензимни инхибитори. За това към тях добавете малко хималайска сол. Солта активира ензими, които неутрализират ензимните инхибитори. Покрийте съда, а след накисване изхвърлете водата и изплакнете ядките и семената.
Така накиснати и измити, ядките и семената могат да се съхраняват в хладилник, обикновено до 24 часа.
Ако искате да ядете ядки, а нямате време, накиснете ги поне 20 минути и ги измийте добре. Това ще махне част от вредните неща.
Някои от семената, като чиа и ленено семе, не се мият след като се накиснат, а са готови за консумация. Може да ги използвате като добавка към салати, сокове, смутита или други ястия . Чиа семената стават много хубави ако се накиснат в бадемово мляко с канела и натурален мед или в ядково мляко с какао и кленов сироп – стават като пудинг. При накисване чиа семената нарастват до 9 пъти и така освобождават чудесните хранителни вещества, които съдържат. Минималното време за киснене е 15-30 минути, но колкото повече ги киснеш, толкова по-полезни ще са те, най-добре е да ги оставиш цяла нощ. Също така чиа семената могат да се използват вместо яйца в различни рецепти. Просто заменете всяко яйце с 1 супена лъжица чия, накисната в 3 супени лъжици вода.

 

image
   



Тагове:   здраве,   ядки,   семена,   накисване,


Гласувай:
5
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgzdrave
Категория: Други
Прочетен: 266250
Постинги: 168
Коментари: 29
Гласове: 1660
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930